Thursday, April 10, 2014

Permulaan.

Aku baru keluar hospital hari Selasa dimana baru 2 hari aku berada di rumah.

First day aku admitted adalah 1st of April masa tu aku datang KPJ Shah Alam dengan mama sebab nak check up on why aku punya penat lain macam. Tapi aku da buat research kat rumah aku tahu aku anemic. All signs matched dengan anemic. Tapi aku tak treat it as serious sebab aku rasa normal je untuk penat kalau gemuk but not this exhausted lah. Jalan 2 3 langkah jantung pump laju macam lepas lari. Nak pakai baju pun mengah. So memang tak logik. Bila check up rupanya severe anemic. Normal untuk perempuan adalah 14 untuk hb tapi aku 5.1 which is boleh pengsan setiap masa dan anytime. Thank god sepanjang 2 weeks aku kerja aku tak blackout tapi ada once or twice aku blackout for a few split seconds time drive. Yes. Bahaya tapi aku tetap lawan. Kuat semangat.

So after check up doctor tahan warded sebab pucat sangat melampau. Plus ada cyst. Warded and operation. Tu kita panggil package. Lepas tu demam. Yela bila red blood cell da kurang senang sakit. Antibodi lemah. Nak operation pun kena tunggu darah cukup. Aku rasa darah tranfius almost 2 litre dalam badan.

Esoknya i.e. rabu baru start operation. It took 4 hrs. Aku tak tahu apa jadi dalam dewan bedah tapi doctor kata tebuk je tak open perut. Tapi kena juga sebab tak boleh keluarkan cyst. Its like caeser but lebih teruk sikit dari tu. Masuk HDU sort of ICU for 2 days. Sakitnya hanya Allah je tahu. Perut macam kena cucuk. Nak gerak payah.

After 2 days transferred to normal ward. Masa tu dah kena start jalan banyak untuk keluarkan angin. Omg perut buncit banyak angin rasa pelik haha dah susah nak keluarkan angin tu. Sabar je lah. Seminggu juga warded baru boleh balik.

Sehari sebelum balik. Maghrib tu doctor panggil dengab family kat bilik dia. Ada kejutan. Perlahan doctor cakap. Satu satu.

Fatema ok?

Oklah tapi still bleeding doctor

Ok. Haritu doctor janji nak tebuk je kan. Tapi doctor operate kan. Masa doctor operate fatema doctor ada nampak 1 benda yang tak patut ada dalam rahim. Doctor ambil hantar kat lab.

...............

Bila dah keluar result, benda tu......cancer.

.................

Guess what. Takkan nak gelak. Nangis. Terkejut. Macam drama. Selalunya penyakit kronik aku tengok dalam drama je. Drama melayu ke korea ke tak kisah. Its not real. Tapi sekarang its real. Betul wujud. Dan aku orangnya. Rupanya semua dah tahu kecuali aku. No wonder aku pelik apasal semua asyik nangis. Malam. Siang. Aku ingat sebab aku sakit operation.

Tapi tu lah sekarang aku masih in denial. Aku tak treat that as serious. Aku anggap demam sakit biasa. Aku tak boleh nak telan lagi. Mak ayah layan aku memang macam aku pesakit.

Cuma aku tak boleh nak accept reality ni. Aku rasa nak gila. Doctor kata aku dilahirkan dengannya cuma tunggu masa nak muncul je.

Ya Allah aku betul lemah sangat sekarang. Aku tak ada perasaan. Aku tak ada mood nak buat apa-apa pun. Aku tak ada hati untuk semua benda.

Aku tak kuat.

1 shouts:

minna mahsih said...

all is well, tak apa babe. u can get thru all this. insyaallah. :) xoxo